Home Sanatate si securitate in lucrul la inaltime
Supereroii inalțimilor sunt peste tot: trebuie doar sa ridici ochii din telefonul mobil cand mergi pe strada sau sa te uiți pe fereastra biroului tau de la etajul 19. Misiunile lor sunt diverse: repara case si acoperisuri, schimba panouri publicitare, monteaza uriase structuri metalice, curata ferestrele zgarie-norilor si multe-multe altele. Ii admiram in tacere sau ni se strange inima cand ne uitam la ei. Un singur pas gresit, o clipa de neatenție si visul de a cuceri inalțimile se poate frange. Siguranța e vitala pentru cei care au biroul sub cerul liber, la inalțimi amețitoare.
Si nu putini sunt cei care au platit cu viata graba, neatentia sau aroganta de a crede ca sunt deasupra regulilor. O statistica neagra, publicata de Inspectia Muncii, arata ca in 2022 s-au inregistrat 4513 accidente de munca din care 99 au fost mortale. Inspectorii ITM atrag permanent atentia ca instruirea angajatilor nu e optionala. Lectiile fictive si semnarea unor instructaje „ca primarul” se deconteaza scump: si de angajati, si de angajatorii lor. Echipamentul de protecție nu e un corset de care vrei sa scapi cand nu se uita nimeni.
„Trisatul si incalcarea regulilor duc inevitabil la accidentari grave, incapacitate temporara de munca, invaliditate sau chiar deces”; atrage atentia Daniel Militaru, Division Director in cadrul Eolica Technical Support, specialist cu ani de experienta in spate in instruirea alpinistilor utilitari.
Normele de securitate in lucrul la inaltime sunt, daca vreti, o Biblie a alpinistilor utilitari. Si, pentru ca o simpla cruce in cerul gurii nu ajuta prea mult, cunoasterea si aplicarea acestora este esentiala.
Dupa cum bine stiti, lucrurile mari se fac cu rabdare si pasi mici. Iata etapele de parcurs pentru securitate in lucrul la inaltime:
1. Auditul locului de munca este o procedura absolut necesara inaintea inceperii oricarei lucrari. Dar ce este de fapt auditul si la ce foloseste? in termeni simpli, persoane calificate studiaza datele lucrarii, riscurile care pot aparea in derularea acestora, evalueaza conditiile si mediul de lucru, iar la final vin cu cele mai bune solutii si recomandari, astfel incat activitatea sa se desfasoare in siguranta. De cele mai multe ori, auditul este un serviciu gratuit oferit beneficiarului, iar la solicitarea expresa a acestuia poate cuprinde pretul echipamentelor si serviciilor specificate in raportul de audit.
2. Incadrarea, repartizarea si instruirea personalului calificat este o alta etapa importanta in desfasurarea lucrului la inaltime. Pentru ca este un mediu de lucru cu risc crescut de accidentari, personalul va fi atent evaluat la controlul medical, atat la incadrarea in munca, cat si pe parcursul activitatii. Nu vor lucra la inaltime decat persoane cu varsta de peste 18 ani, care nu sufera de boli psihice, cardiace, endocrine sau diabet si care nu au tulburari auditive, de vedere sau de echilibru. Acestea vor fi permanent instruite cu privire la respectarea normelor de securitate si sanatate in munca si la folosirea corecta a echipamentelor de protectie.
3. Achizitionarea echipamentelor de protectie se va face treptat, in functie de evolutia lucrarilor, de recomandarile din raportul de audit si de bugetul alocat, insa desfasurarea lucrarilor se poate face doar daca locul de munca a fost organizat si dotat tehnic, astfel incat sa se evite producerea accidentelor de munca.
4. Instalarea sistemelor de protectie presupune alegerea si montarea platformelor, sistemelor de oprire in caz de alunecare si a altor accesorii, in functie de fiecare lucrare. Atat tehnicienii cat si cei care raspund de siguranta lor vor verifica cu atentie starea echipamentelor de protectie, inainte de inceperea propriu-zisa a lucrului.
5. Elaborarea procedurii de lucru la inaltime si salvare este o etapa complexa si presupune colaborare in echipa, in primul rand pentru identificarea si evitarea potentialelor riscuri, iar in cazul unui accident, pentru salvarea victimei.Lucrul la inaltime se va desfasura intotdeauna sub supraveghere iar locurile de munca si caile de acces catre acestea vor fi semnalizate corespunzator atat ziua, cat si noaptea si vor fi protejate impotriva caderii sau desprinderii unor obiecte care ar putea pune in pericol viata alpinistilor. De asemenea, se vor lua in calcul conditiile meteorologice si cele de mediu (vant puternic, ploaie, ninsoare, iluminat slab, surse de gaze si electricitate etc.), capacitatea platformelor de a sustine personalul si echipamentul tehnic, dar si eventualele obstructionari provocate de deseuri, materiale sau alte obiecte din apropiere.Procedura de salvare se va initia de indata ce se va constata accidentarea lucratorilor, in functie de gravitatea situatiei si cu respectarea tuturor masurilor pentru minimizarea traumei suspensiei.
6. Stabilirea programului de inspectie periodica a echipamentelor se va face de catre cei responsabili cu mentinerea securitatii si sanatatii muncii. Verificarea periodica a echipamentelor este extrem de importanta, caci echipamentul vechi, deteriorat, nestandardizat, neomologat si netestat dinamic poate duce la producerea de accidente grave.
“Odata parcursi acesti pasi, putem fi convinsi ca suntem mult mai aproape de obiectivul general – zero accidente”, spune Daniel Militaru, care coordoneaza cu succes echipele de alpinisti utilitari din cadrul companiei Eolica Technical Support.
Your email address will not be published. Required fields are marked *
Comment *
Name *
Email *
Website
Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.